Censuur door educatieve uitgeverijen

De vier grootste educatieve uitgeverijen van Nederland – Malmberg, Zwijsen, Noordhoff en ThiemeMeulenhoff – censureren leermethodes voor het basisonderwijs, blijkt uit onderzoek dat ik deed voor NRC.

Auteurs en illustratoren van lesmateriaal krijgen de opdracht om ‘wereldse’ zaken als kermis, carnaval, make-up en tatoeages te vermijden. Ook zijn regenbooggezinnen, sporten op zondag en vrouwelijke predikanten bij uitgeverijen soms taboe. De evolutieleer is eveneens dikwijls een verboden onderwerp. Het gaat om boeken en digitale leermiddelen die honderdduizenden kinderen op allerlei soorten scholen gebruiken.

NRC opende er de weekendkrant mee. Lees hier het nieuwsbericht en hier het uitgebreide verhaal (ca. 12 minuten leestijd).

Veel andere media schreven over het nieuws:
NOS
RTL Nieuws
Trouw
Telegraaf
BNR
Reformatorisch Dagblad

Ook op verschillende radiozenders werd het nieuws gebracht.

Update 11/10: Tweede Kamerleden willen met de minister van Onderwijs in debat over het kuisen van schoolboeken. De PO-Raad, de sectororganisatie voor het primair onderwijs, wil uitleg van de uitgeverijen.

Update 13/10: In de populaire podcast NRC Vandaag mocht ik vertellen over mijn onderzoek naar censuur van leermiddelen door educatieve uitgeverijen. Speciaal voor deze podcast bracht ik ook een bezoek aan een van de illustratoren uit het verhaal.

Update 14/10: Hieronder een (niet volledig) overzicht van opiniërende artikelen naar aanleiding van mijn onderzoek.
VK-column Aleid Truijens
NRC-opinieartikel Christa Compas, directeur Algemene Onderwijsbond
NRC-column Aylin Bilic
NRC-column Gemma Venhuizen
NRC-column Karel Smouter
NRC-column Maxim Februari
HP/De Tijd-column Ilja Leonard Pfeijffer
Metro-column Elianne van Turennout
ND-column Reina Wiskerke
RD-column dominee J. Belder
Het Filosofisch elftal (Trouw)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.