We moeten het hebben van mooie momenten

Mijn kat heet Philip en zit in de vensterbank. Hij kijkt naar me en ik vraag hem voor deze eerste zinnen of hij bij mij wil komen zitten en dat doet hij. Ik aai hem over zijn kop, daar, net achter zijn oren, een beetje aan de zijkant – zacht en warm. Hij draait een rondje op de stoel naast me, gaat liggen en sluit al snel zijn ogen. Soms wil ik hem zijn. Geen zorgen, geen vragen.

Ik schreef naar aanleiding van mijn podcastserie Verstrikt een essay voor NRC Weekend. Lees hier het hele artikel.

Ik heb de Gouden Freelancer Award gewonnen

Foto: João M B Costa.

Ik heb met mijn podcastserie Anoniem Intiem (Omroep Gelderland) de Gouden Freelancer Award 2019 gewonnen. Dit is een initiatief van het Amsterdamse freelance journalistencollectief Bureau Wibaut. Er waren meer dan tachtig inzendingen.

Het oordeel van de jury (Sheila Sitalsing, Maartje Duin en Franka Hummels): “Maarten Dallinga maakte een podcast. En wat voor één. Hij weet het vertrouwen te winnen van doodgewone mannen, ergens in Gelderland, die een mannenontmoetingsplaats frequenteren, op zoek naar anonieme seks met andere mannen. En hij weet zo een laag aan te boren die normaal gesproken onaangeboord blijft. Dallinga volgt zijn eigen nieuwsgierigheid, stelt terloops de onbeschaamdste vragen (deze was onze favoriet: ‘Hoe bereid je je voor op zo’n bezoek, neem je een douche, koop je condooms?’). Hij doet dat zo integer en respectvol en betrokken, dat hij gewoon antwoord krijgt ook. Zo geeft hij de luisteraar inzage in de bijzondere levens van gewone mannen die worstelen. Soms met hun geaardheid, soms met wat wel en niet mag van hun god, soms met de relatie tot de vrouwen die ze soms hebben en de kinderen die er soms zijn. Het wordt nergens sensationeel, het wordt nergens larmoyant. En zo bouwt hij een monument voor zijn mannen. Een juweeltje dat uitstekend tot zijn recht komt in de gekozen vorm, een podcast.”

Giel van StukTV: ‘John de Mol moet toch ook een keer met pensioen?’

Giel de Winter verkocht zijn eigen YouTube-kanaal (met 2,24 miljoen abonnees) aan Talpa, waar hij nu ook creatief directeur van de socialemediatak is. “Ik dacht: fucking interessant.” Samen met Menno Sedee interviewde ik De Winter uitgebreid voor NRC Weekend. Wie is deze golden boy van Talpa? Tijdens een lunch praat De Winter over wat hem drijft, over zijn ambities en het medialandschap van de toekomst.